ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Το απόλυτο… καύσιμο για τον οργανισμό!

Το απόλυτο... καύσιμο για τον οργανισμό!


Χυμός πορτοκάλι: άμεσο καύσιμο για τον οργανισμό! Βασικό συστατικό του χυμού πορτοκαλιού είναι τα φυσικά σάκχαρα του φρούτου και το νερό. Τα σάκχαρα, είναι απλοί υδατάνθρακες οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως άμεση πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Μην ξεχνάτε ότι οι απλοί υδατάνθρακες είναι το βασικό ενεργειακό καύσιμο του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος.

Γράφει η Ελπινίκη Καπίρη, MSc, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Έτσι, ο χυμός πορτοκαλιού μπορεί να αποτελέσει μία γρήγορη και εύκολη λύση για «κάτι έξτρα δυναμωτικό» στα γρήγορα!

Ενυδάτωση γρήγορα και νόστιμα!

Η επαρκής ενυδάτωση είναι το δεύτερο καύσιμο που χρειάζεται απαραίτητα ο οργανισμός μας για να επιτελέσει όλες του τις λειτουργίες ομαλά. Ο χυμός πορτοκαλιού αποτελείται κατά 80% περίπου από νερό. Έτσι, μπορεί να αποτελέσει έναν άμεσο αλλά και απολαυστικό τρόπο ενυδάτωσης προλαμβάνοντας τις δυσμενείς συνέπειες ακόμα και μιας ήπιας αφυδάτωσης όπως είναι η ξηροστομία, ο πονοκέφαλος ή η κόπωση.

Αντιοξειδωτική προστασία με άποψη!

xymos portokali

Όπως όλοι ξέρουμε, ο φυσικός χυμός πορτοκάλι έχει αυξημένη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, γνωστή για την αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση της. Πέρα όμως από τη βιταμίνη αυτή, περιέχει και σημαντικές ποσότητες φυλλικού οξέος, ασβεστίου, μαγνησίου, φωσφόρου και καλίου, ενώ περιέχει και πάνω από 170 ουσίες με αντιοξειδωτική δράση, όπως είναι τα φλαβονοειδή και τα καροτενοειδή, που η συνέργεια όλων αυτών φαίνεται να δίνει τελικά τα αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη θετικά αποτελέσματα του χυμού.

Πλήθος μελετών αναδεικνύουν ότι ο χυμός πορτοκάλι και η βιταμίνη C μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών καθώς και στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών όπως είναι τα καρδιαγγειακά.

Λίγο πιο συγκεκριμένα…

 

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2002 φάνηκε ότι η κατανάλωση 2 ποτηριών χυμού πορτοκάλι την ημέρα μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, στα πλαίσια, πάντα, μιας ισορροπημένης διατροφής.

 

Σε επόμενη μελέτη, που δημοσιεύθηκε το 2006, φάνηκε ότι η καθημερινή κατανάλωση 1 ποτηριού φυσικού χυμού πορτοκάλι μπορεί να συμβάλλει προληπτικά στην επανεμφάνιση λίθων στα νεφρά πολύ καλύτερα σε σχέση με άλλους χυμούς εσπεριδοειδών, όπως είναι η λεμονάδα.

 

xymos portokali2

 

Το κιτρικό κάλιο που περιέχεται στους χυμούς εσπεριδοειδών βοηθά στην πρόληψη σχηματισμού νεφρικών λίθων, επιτρέποντας μεγαλύτερη ποσότητα κιτρικού στα ούρα και μειώνοντας την οξύτητα των ούρων. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι ο χυμός πορτοκαλιού αυξάνει τα επίπεδα του κιτρικού στα ούρα και μειώνει την οξύτητα των ούρων, γεγονός που μειώνει τον κίνδυνο επανεμφάνισης νεφρικών λίθων σε ασθενείς με ιστορικό νεφρολιθίασης.

 

Σε μία ακόμα μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2009, φάνηκε ότι η εσπεριδίνη, ένα αντιοξειδωτικό συστατικό που περιέχεται στο χυμό πορτοκάλι, μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του κινδύνου για κάποια καρδιαγγειακή πάθηση. Η εσπεριδίνη είναι ένα συστατικό που ανήκει στην οικογένεια των φλαβονοειδών και παρουσιάζει ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση.

Θα πρέπει φυσικά να αναφέρουμε ότι χρειάζονται και άλλες μεγαλύτερες μελέτες για να επιβεβαιωθούν τα ευεργετικά οφέλη από την κατανάλωση χυμού πορτοκάλι. Καμία μελέτη, δεν υποστηρίζει ότι ο χυμός πορτοκάλι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως φάρμακο για θεραπεία σε κάποια πάθηση, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη διατήρηση και ενίσχυση της καλής υγείας του οργανισμού μας, στα πλαίσια πάντα μιας ισορροπημένης διατροφής.

 

Τι ακριβώς περιέχεται σε ένα ποτήρι φυσικού χυμού πορτοκάλι (240 ml);

 

Το απόλυτο... καύσιμο για τον οργανισμό!
Πηγή: USDA, National Nutrient Database for Standard Reference Release 28 slightly revised May, 2016

 

Οπότε, γιατί να μην απολαύσει κανείς ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού; Το χρώμα του είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, η γεύση του γλυκιά, ενώ, όπως φαίνεται, είναι και πολύ θρεπτικό για την υγεία μας. Μην βιάζεστε όμως! Όπως όλα τα πράγματα έτσι και οι χυμοί θέλουν το δικό τους μέτρο. Να θυμάστε ότι, οι χυμοί των φρούτων και των λαχανικών, είναι πλούσιοι σε βιταμίνες αλλά δεν μας προσφέρουν τόσες φυτικές ίνες όσες θα παίρναμε αν καταναλώναμε αυτούσια τα φρούτα και τα λαχανικά. Και οι φυτικές ίνες είναι γνωστό ότι μειώνουν την όρεξη.

xymos portokali4

Επίσης, μην ξεχνάτε ότι οι χυμοί είναι πολλές φορές αρκετά θερμιδογόνοι. Πρακτικά, αυτό συμβαίνει γιατί για να καταφέρουμε να πιούμε 240ml φυσικό χυμό θα χρειαστεί να στύψουμε τουλάχιστον 3 πορτοκάλια. Δε θα χορτάσουμε όμως το ίδιο, όπως αν τρώγαμε 3 ολόκληρα πορτοκάλια!

Από την άλλη μεριά, δεδομένου, ότι θα πρέπει να καταναλώνουμε 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών καθημερινά, ο χυμός πορτοκάλι μπορεί να μας βοηθήσει να πιάσουμε το στόχο αυτό, αρκεί να αρκεστούμε στην κατανάλωση ενός ποτηριού την ημέρα.

Ποιους χυμούς να προτιμήσετε και τι να προσέξετε;

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις ετικέτες και στις συσκευασίες των συσκευασμένων χυμών. Προτιμήστε τους φρεσκοστυμένους ή αυτούς που επισημαίνονται ως 100% φυσικοί χυμοί χωρίς προσθήκη ζάχαρης και όχι αυτούς που αναφέρονται ως φρουτοποτά, κοκτέιλ φρούτων ή νέκταρ καθώς έχουν πολύ αυξημένο θερμιδικό περιεχόμενο, ενώ είναι πιο φτωχοί σε θρεπτικά συστατικά.

Να θυμάστε, λοιπόν, ότι οι 100% φυσικοί χυμοί, γενικά, αποτελούν μία πολύ καλή πηγή θρεπτικών συστατικών όπως είναι η βιταμίνη C και το κάλιο, όμως είναι πιο φτωχοί σε φυτικές ίνες σε σχέση με τα φρέσκα φρούτα και περιέχουν συνήθως περισσότερες θερμίδες.

 

Tip! Μην ξεχνάτε ότι όταν η βιταμίνη C εκτεθεί στον ατμοσφαιρκό αέρα, οξειδώνεται, οπότε και μειώνεται σημαντικά με το πέρασμα του χρόνου. Από την άλλη μεριά, η συντήρηση του χυμού στο ψυγείο μειώνει σημαντικά την περιεκτικότητά του σε φαινολικά συστατικά, οπότε και μειώνεται η συνολική αντιοξειδωτική δράση του χυμού. Γι’ αυτό μην αργείτε, στύψτε και πιείτε γρήγορα!

 

Καπίρη Ελπινίκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
MSc. Κλινικής Διαιτολογίας και Διατροφής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Χυμός πορτοκαλιού ή ολόκληρο πορτοκάλι; Τι πρέπει να προτιμάμε;

Κάνω δίαιτα και διάβασα ότι οι φρέσκοι χυμοί είναι λιποδιαλύτες. Ισχύει ή όχι;

Πορτοκάλια και κουνουπίδι προστατεύουν από τον καρκίνο του στομάχου

Βιταμίνη C: 4 εναλλακτικές πηγές εάν δεν σου αρέσουν τα πορτοκάλια!

 





Source link

Avatar

About Author

Είμαι η Νάγια και μου αρέσει ο κόσμος της ομορφιάς και της γυναίκας!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *